Iedere organisatie voelt vaak de inefficiëntie, het niet compliant zijn en/of het verlies aan kracht van haar processen richting de klant.
Hoe dan ook, de ‘vinger’ en de ‘zere plek’ blijven lastig.
Ook VertX wordt vaak gevraagd de huidige- en gewenste situatie in kaart te brengen om vervolgens samen met de opdrachtgever acties te definiëren om het doel te bereiken. Dit brengt veel positieve energie en lol met zich mee en ligt ten grondslag aan toekomst vaste groei.
Toch vinden wij dat het nóg doeltreffender kan!
Als je processen wilt neerzetten die écht bijdragen aan het bereiken van je ambities, zorg er dan eerst voor dat je leert van de data die door de processen gaat!
Bedrijven hebben doorgaans stapels data over het gedrag van klant en medewerker en hoe processen écht lopen. Juist dáár moeten we wat mee doen!
In eerste instantie lijkt het complex om grote hoeveelheden data om te zetten in concrete, bruikbare gegevens, maar moeilijk hoeft het niet te zijn.
De oplossing? Process Mining!
Process Mining is te vergelijken met een broodkruimelspoor door de systemen heen. Iedere keer dat een medewerker of klant een CRM of vergelijkbaar systeem gebruikt, wordt er een logbestand aangemaakt met data over die specifieke actie.
Door deze “broodkruimels” terug te volgen kan er een procesmodel op basis van gedrag worden gevormd.
Dát procesmodel zou zo maar eens jouw nieuwe happy flow kunnen zijn!
Bedrijven worstelen met variaties in processen; met alle klantbelevingsissues, kosten in efficiency én compliance risico’s van dien. Juist díé variaties brengt Process Mining visueel in beeld.
Juist niet!
We zien dat Process Mining, LEAN verbetertrajecten veel efficiënter maakt.
Het stelt je in staat om een brown paper sessie veel effectiever in te vullen. Je hebt namelijk niet alleen alle ‘key users’ in een proces aanwezig om de happy flow op te tekenen, maar ook hun bewuste én onbewuste ProcessFlows middels Process Mining visualisaties.
Ons pleidooi is niet om voor het één of het ander te gaan, maar juist om beide elkaar te laten versterken!
Uiteindelijk zorgthet voor een verkorte doorlooptijd en het maakt het definiëren van verbeteracties doeltreffender. Dit laatste komt doordat je het in kaart brengen van de processen ‘SOLL’, middels het optekenen van de happy flow, combineert met procesgedrag vanuit de praktijk.
Benieuwd naar onze BPM Solutions? Plan een sparringsessie in!