Wendbaarheid, een mooi begrip dat al jaren wordt gekoppeld aan het succes van een bedrijf. Agile of agility zijn veel gebruikte termen die de kern van de organisatie raken. Hoe spelen we in op verandering? En wat is ervoor nodig om verandering teweeg te brengen? In deze blog nemen we jou mee naar wat wendbaarheid inhoudt en wat er nodig is om jouw organisatie wendbaar neer te zetten.
Bij vrijwel iedere organisatie staat verandering hoog op de agenda; het meegroeien met de tijd en het bijbenen van technologische ontwikkelingen. Uit onderzoek van Ricoh (2018) blijkt dat ruim 70% van het MKB overtuigd is dat technologie dé manier is om te groeien als organisatie. Ruim 4 op de 5 bedrijven richt zich op het verbeteren van de flexibiliteit van de organisatie. Dit is nodig om te kunnen blijven inspelen op de behoeften van de klant.
Digitalisering, automatisering; de mogelijkheden lijken eindeloos. De behoefte en noodzaak zijn voelbaar en steeds meer bedrijven richten zich op deze veranderingen. Uit hetzelfde onderzoek blijkt ook dat bijna driekwart van de bedrijven die zich inzet voor een verbeterde flexibiliteit met geen woord spreekt over hoe zij de interne processen willen verbeteren.
Door een sterke focus op de alsmaar veranderende omgeving van de organisatie en de ontwikkelingen in klantbehoeften, lijken veel bedrijven de interne organisatie en -processen te vergeten. Het begin van verandering zien we hiermee over het hoofd. De flexibiliteit van de eigen processen ligt ten grondslag aan de wendbaarheid van de organisatie.
Waarom zijn de interne processen de blinde vlek? De werkzaamheden van de medewerker zijn vaak kraakhelder vastgelegd en omkaderd door het management. De way of working die we allemaal kennen. En datgene dat je vervolgens op de werkvloer hoort; “Zo doen we het nu eenmaal” of “Zo hebben we het altijd al gedaan”…
Een strak werkproces klinkt aantrekkelijk maar hiermee wordt de ruimte voor creativiteit en innovatie van de werknemer vaak beperkt of zelfs onmogelijk gemaakt. Laat dit nu net de verandering zijn die juist van belang is voor de wendbaarheid van de organisatie. Maar moeten we dan free-format gaan werken?
Nee, zeker niet. Door het vastleggen van de interne processen creëren we volledig inzicht. Hiermee wordt een uniforme werkwijze mogelijk, maar nog veel belangrijker; de potentie en mogelijkheden voor optimalisering en automatisering worden zichtbaar. Voor de medewerker wordt het mogelijk om vooruitstrevende verbeteringen aan te dragen, passend binnen het bedrijfsproces. Hiermee wordt de eerste stap naar interne innovatie gezet.
Bij VertX helpen wij organisaties om deze processen vast te leggen en te automatiseren. Wij ondersteunen jou bij het identificeren van verbetering om toekomst vaste groei mogelijk te maken. De interne processen zijn het vertrekpunt, maar de medewerker is de drijfveer. Een gezamenlijke focus op de toekomst maakt wendbaarheid mogelijk.
Samen houden we de focus op toekomst vaste groei, of het nu gaat om procesbeschrijving, process mining of de inzet van dashboards om de voortgang en wendbaarheid van de organisatie te monitoren, zolang het jouw optimalisatie maar stimuleert. Samen spelen we in op deze uitdagingen. Wij nemen het roer niet over, we sturen samen. Ben jij er klaar voor om jouw organisatie samen met ons wendbaar te maken? Neem dan contact op met een van onze Strategy and Innovation consultants.